Acesta este testul de antrenament pentru teză!
Romanul Ion de Liviu Rebreanu
Test de antrenament
Citeşte cu atenţie textul
următor, pentru a răspunde cerinţelor formulate mai jos:
Sub sărutarea zorilor tot pământul, crestat
în mii de frânturi, după toanele şi nevoile atâtor suflete moarte şi vii, părea
că respiră şi trăieşte. Porumbiştile, holdele de grâu şi de ovăs, cânepiştile,
grădinile, casele, pădurile, toate zumzeau, şuşoteau, făşăiau, vorbind un grai
aspru, înţelegându-se între ele şi bucurându-se de lumina ce se aprindea din ce
în ce mai biruitoare şi roditoare. Glasul pământului pătrundea năvalnic în
sufletul flăcăului, ca o chemare, copleşindu-l. Se simţea mic şi slab, cât un
vierme, pe care-l calci în picioare, sau ca o frunză pe care vântul o
vâltoreşte cum îi place. Suspină prelung, umilit şi înfricoşat, în faţa
uriaşului:
- Cât pământ,
Doamne!...
În acelaşi timp însă
iarba tăiată şi udă parcă începea să i se zvârcolească sub picioare. Un fir îl
înţepa în gleznă, din sus de opincă. Brazda culcată îl privea neputincioasă,
biruită, umplându-i inima deodată cu o mândrie de stăpân. Şi atunci se văzu
crescând din ce în ce mai mare. Vâjâiturile stranii păreau nişte cântece de
închinare. Sprijinit în coasă pieptul i se umflă, spinarea i se îndreptă, iar
ochii i se aprinseră într-o lucire de izbândă. Se simţea atât de puternic încât
să domnească tot cuprinsul.
Totuşi în fundul
inimii lui rodea ca un cariu părerea de rău că din atâta hotar el nu stăpâneşte
decât două-trei crâmpeie, pe când toată fiinţa lui arde de dorul de a avea
pământ mai mult, cât mai mult...
Iubirea pământului l-a
stăpânit de mic copil. Veşnic a pizmuit pe cei bogaţi şi veşnic s-a înarmat
într-o hotărâre pătimaşă: trebuie să aibă pământ mult, trebuie! De pe atunci
pământul i-a fost mai drag ca o mamă... (Liviu
Rebreanu, Ion)
1. Încadrează argumentat scena în
evoluţia firului epic şi a personajului principal, urmărind valenţele simbolice
ale acesteia.
2. Comentează relaţia ţăran-glie,
aşa cum reiese din fragmentul propus.
3.
Realizează o schiţă de portret a personajului, pe baza informaţiilor din textul
citat.
4. Selectează din text
enumeraţiile şi comparaţiile, dezvoltând semnificaţiile artistice ale uneia
dintre ele, la alegere.
5. Urmăreşte valabilitatea
afirmaţiei trebuie să aibă pământ mult,
trebuie! în derularea ulterioară a conflictului romanului.
6. Precizează modurile de
expunere din text, apoi prezintă implicaţiile acestora în plan pragmatic,
narativ, şi stilistic.
7. Explică sensul termenilor aspru, biruitor, a domni şi hotar.
8. Formulează o apreciere asupra
limbii şi a stilului în care este redactat fragmentul.
9. Susţine, cu două argumente din text,
caracterul realist al romanului.
Vedeți că nu mă păcăliți...! Întâi citiți cartea, apoi vedeți filmul!!!
ReplyDelete