Clasa a XI-a A

Gata, m-am hotărât să vă urmăresc și în mediul virtual, unde sunteți, presupun, foarte prezenți...!

Acesta este testul de antrenament pentru teză!

Romanul Ion de Liviu Rebreanu
Test de antrenament

Citeşte cu atenţie textul următor, pentru a răspunde cerinţelor formulate mai jos:
            Sub sărutarea zorilor tot pământul, crestat în mii de frânturi, după toanele şi nevoile atâtor suflete moarte şi vii, părea că respiră şi trăieşte. Porumbiştile, holdele de grâu şi de ovăs, cânepiştile, grădinile, casele, pădurile, toate zumzeau, şuşoteau, făşăiau, vorbind un grai aspru, înţelegându-se între ele şi bucurându-se de lumina ce se aprindea din ce în ce mai biruitoare şi roditoare. Glasul pământului pătrundea năvalnic în sufletul flăcăului, ca o chemare, copleşindu-l. Se simţea mic şi slab, cât un vierme, pe care-l calci în picioare, sau ca o frunză pe care vântul o vâltoreşte cum îi place. Suspină prelung, umilit şi înfricoşat, în faţa uriaşului:  
            - Cât pământ, Doamne!...
            În acelaşi timp însă iarba tăiată şi udă parcă începea să i se zvârcolească sub picioare. Un fir îl înţepa în gleznă, din sus de opincă. Brazda culcată îl privea neputincioasă, biruită, umplându-i inima deodată cu o mândrie de stăpân. Şi atunci se văzu crescând din ce în ce mai mare. Vâjâiturile stranii păreau nişte cântece de închinare. Sprijinit în coasă pieptul i se umflă, spinarea i se îndreptă, iar ochii i se aprinseră într-o lucire de izbândă. Se simţea atât de puternic încât să domnească tot cuprinsul.
            Totuşi în fundul inimii lui rodea ca un cariu părerea de rău că din atâta hotar el nu stăpâneşte decât două-trei crâmpeie, pe când toată fiinţa lui arde de dorul de a avea pământ mai mult, cât mai mult...
            Iubirea pământului l-a stăpânit de mic copil. Veşnic a pizmuit pe cei bogaţi şi veşnic s-a înarmat într-o hotărâre pătimaşă: trebuie să aibă pământ mult, trebuie! De pe atunci pământul i-a fost mai drag ca o mamă...                                                    (Liviu Rebreanu, Ion)
1. Încadrează argumentat scena în evoluţia firului epic şi a personajului principal, urmărind valenţele simbolice ale acesteia.
2. Comentează relaţia ţăran-glie, aşa cum reiese din fragmentul propus.
3. Realizează o schiţă de portret a personajului, pe baza informaţiilor din textul citat.
4. Selectează din text enumeraţiile şi comparaţiile, dezvoltând semnificaţiile artistice ale uneia dintre ele, la alegere.
5. Urmăreşte valabilitatea afirmaţiei trebuie să aibă pământ mult, trebuie! în derularea ulterioară a conflictului romanului.
6. Precizează modurile de expunere din text, apoi prezintă implicaţiile acestora în plan pragmatic, narativ, şi stilistic.
7. Explică sensul termenilor aspru, biruitor, a domni şi  hotar.
8. Formulează o apreciere asupra limbii şi a stilului în care este redactat fragmentul.
9.  Susţine, cu două argumente din text, caracterul realist al romanului.

În weekend aveți de văzut acest film și de realizat o recenzie de aproximativ o pagină!!!! Spor și inspirație!

1 comment:

  1. Vedeți că nu mă păcăliți...! Întâi citiți cartea, apoi vedeți filmul!!!

    ReplyDelete